Vad är 40/40/20-regeln?

Marknadsföringens 40/40/20 – regel

40 / 40 / 20 – regeln säger att framgången för din kampanj till 40% beror på valet av mottagare, 40% på ditt erbjudande och 20% på utformningen av kampanjen.

Regeln myntades på 60-talet av reklamgurun Ed Mayer. Den bestod av tre delar som skulle vara till hjälp vid direkt marknadsföring, innan Internet.

1. Mottagarna

40% av framgångenför din kampanj beror på att du riktar dig mot rätt mottagare. Om du använder befintliga kunder eller prospekt som känner dig är du redan hemma. Letar du däremot nya kunder måste du försäkra dig om att de sannolikt kan vara intresserade av din verksamhet. Och hur gör du det? Det vet du förmodligen bäst själv. Ett tips är att göra en testkampanj till en begränsad del av denna målgrupp. Lyckas inte den är det inte särskilt troligt att kampanjen mot den större målgruppen är särskilt lyckad.

2. Erbjudandet

Vad erbjuder du den potentiella kunden för att ta nästa steg? Priserbjudanden och rabatter är en variant, men det finns många fler. Frågan är hur du kan belöna kunden att ta nästa steg och vad du vill att nästa steg ska vara. Och vilken belöning får de för att utföra det?

3. Utformningen

Har du nu ägnat 4 timmar åt att profilera din potentiella kund, och ytterligare 4 timmar åt att fundera fram ett toppenerbjudande kan du nu gott och väl ägna 2 timmar åt att utforma kampanjen. Låt kreativiteten sprudla!


Är dessa 50-åriga regler fortfarande giltiga? Jag tror det. De är iallafall värda att tänkas över när det är dags att utforma en ny aktivitet.

Och som alltid, kontakta mig när du vill prata mer om marknadsföring.

1 tanke på “Vad är 40/40/20-regeln?”

Lämna en kommentar